П`ятниця, 23.06.2017, 14:02

Відділення Національної служби посередництва і примирення в Хмельницькій області



· RSS
Меню сайту
Форма входу
Категорії розділу
Мої статті [289]
Пошук
 Розділи новин
Головна » Статті » Мої статті

Колективний трудовий спір між найманими працівниками КП "Аеропорт-Хмельницький" та адміністрацією КП "Аеропорт-Хмельницький"

Авіатранспорт -  стратегічно важливий напрямок ефективного соціально-економічного розвитку Хмельниччини



Цивільна авіація, в поєднанні з вигідним транспортно-географічним положенням регіону , із значною мережею ринків та стрімким розвитком малого та середнього бізнесу,  має особливо важливе значення для економіки Хмельниччини.
Важливим стратегічним підприємством авіаційного транспорту в області є Хмельницьке комунальне підприємство „Аеропорт „Хмельницький” (власність Хмельницької обласної ради), яке спеціалізується на авіаперевезенні пасажирів та вантажів. Збереження та реконструкція даного підприємства на даний час значно сприяли б пожвавленню ділової активності регіону, зміцненню міжнародних контактів, розширенню торгівельної діяльності, розвитку туризму, забезпеченню продуктивної зайнятості найманих працівників, що, безумовно, стало б запорукою забезпечення стабільності соціально-трудових відносин в області.
На сьогодні особливе значення у вирішенні цього питання мають узгоджені дії як держави, так і місцевих органів виконавчої влади та громадськості. 
У зв’язку із цим, відділенням Національної служби посередництва та примирення в Хмельницькій області, шляхом вироблення пропозицій та прогнозних висновків та у зв’язку з виконанням положень Концепції державної цільової програми розвитку аеропортів України на період до 2020 року, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.04.2008 року №506-р, неодноразово наголошувалось на доцільності привернення уваги Кабінету Міністрів України та необхідності передбачення конкретних джерел фінансування для підприємства, надання йому цільових дотацій, в т.ч. з використанням податкових пільг та залученням інвестицій.
Проте, в час, коли в державі актуальним постає питання щодо повноцінного функціонування авіаційного транспорту в умовах підготовки та проведення чемпіонату Європи з футболу у 2012 році, зростання перспективи розширення співпраці України з європейськими державами та у зв’язку із вступом України до СОТ, КП „Аеропорт „Хмельницький” не включене в перелік стратегічно важливих для України підприємств та залишилося поза увагою держави та місцевих органів виконавчої влади.
Упродовж останніх років тут  спостерігається тенденція різкого скорочення кількості здійснених рейсів (один-два рейси на місяць), що практично стало основною причиною  збитковості підприємства та поступового накопичення боргу по заробітній платі (на момент взяття підприємства на контроль борг склав 79,4 тис. грн., а станом на 01.06.2010 року заборгованість зросла до 361,5 тис. грн.). Окрім цього,  борг до Пенсійного фонду України складає 153,0 тис. грн. та 89,0 тис.грн. штрафних санкцій; державної податкової інспекції в м. Хмельницькому  - відповідно 244,0 тис.грн. і 71,3 тис.грн.; державної податкової інспекції Хмельницького району -  21,6 тис. грн. і 19,1 тис. грн.  Загальна сума боргу на сьогодні досягла більше  1 млн. гривень.
На даний час, основним джерелом доходів аеропорту є збір за проведені польоти, а оскільки інтенсивність польотів є досить малою, то і надходження від них - мізерні. При такій ситуації великі відрахування до бюджету стають постійним тягарем  та потенційно провокують його збитковість.
Керівництво аеропорту   неодноразово зверталось до обласної ради з проханням переведення підприємства в планово-збиткове з можливістю фінансування з обласного бюджету, проте, до цього часу це питання не вирішене, як і запропонований інший варіант можливого фінансового оздоровлення аеропорту – передача підприємства на баланс міської ради з подальшим фінансуванням його з міського бюджету.
Окрім того, одними із основних чинників збитковості аеропорту є значні експлуатаційні витрати (сплата податків, за енергоносії, підтримання в належному стані будівель та споруд, необхідність збереження сталої кваліфікованої робочої сили та ін.). Не менш  проблемним є питання щодо низьких тарифів на обслуговування, їх невідповідність реальній вартості послуг, що входять до собівартості (паливо, оренда приміщень, придбання обладнання тощо). Самостійно підприємство змінити тарифи не взмозі, оскільки такі встановлюються і затверджуються Міністерством транспорту та зв’язку України. Разом з тим, зношеність основних фондів  на сьогодні  перевищує 50% і складає 70%.
За ініціативи Служби, на засіданні обласної комісії з питань погашення заборгованості із виплати заробітної та інших соціальних виплат приверталась увага до Хмельницької обласної та міської ради, громадськості міста щодо збереження підприємства та заслуховування стану справ аеропорту на сесії обласної ради.
Відсутність позитивних тенденцій у вирішенні цього питання з боку обласної ради, наявність заборгованості із виплати заробітної плати спричинили значну напругу у трудовому колективі аеропорту, що і стало причиною звернення працівників до відділення Національної служби посередництва і примирення з питання реєстрації колективного трудового спору (конфлікту).
Під час виїзду безпосередньо на підприємство, фахівцями Служби проведена роз’яснювальна робота щодо запобігання виникненню конфліктної ситуації, керівництву та голові профкому підприємства надані рекомендації щодо про порядок вступу у колективний трудовий спір в рамках Закону України „Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)” та вручені зразки відповідних документів.
5 травня 2010 року наймані працівники комунального підприємства „Аеропорт Хмельницький”,  провівши збори, висунули вимоги щодо погашення заборгованості із заробітної плати в сумі 357,6 тис. грн. і подальшого недопущення  її зростання, які направили директору підприємства Якимчуку В.В., одночасно визначившись, що їх інтереси при вирішенні цих питань буде представляти первинна профспілкова організація підприємства в особі голови профспілкового комітету Ляндебурського І.К.
05.05.2010 року на звернення найманих працівників надійшла відповідь від директора КП „Аеропорт Хмельницький” про повну відмову у задоволенні  їхніх вимог. 08.05.2010 року на засіданні профспілкового представницького органу працівниками прийнято рішення про вступ у колективний трудовий спір та направлення звернення до відділення Національної служби посередництва і примирення щодо його реєстрації.
Як результат, 11 травня 2010 року, згідно ст.15 Закону України „Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)”, Національною службою посередництва і примирення зареєстровано колективний трудовий спір між найманими працівниками та директором комунального підприємства „Аеропорт Хмельницький” (м. Хмельницький, реєстраційний номер 015-10/22-В).
Основними  вимогами найманих працівників стали:
1.      Виплатити заборгованість по заробітній платі у сумі 357,6 тис. грн
2.      Не допускати заборгованість по заробітній платі.
На підставі ст.ст. 8,9,11,12 Закону України „Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)” директору КП „Аеропорт Хмельницький” та голові профкому надані роз’яснення щодо порядку, строків утворення та проведення засідання примирної комісії та трудового арбітражу.
В рамках вирішення колективного трудового спору (конфлікту), практичну допомогу в ході засідання примирних комісій (на протязі червня 2010 року проведено 2 засідання) надали незалежний посередник Любовецький В.С. та трудові арбітри - Шафінський М.А., Яндола Є.Л. та Смірнова С.М.
Оскільки пропозиції кожної із сторін конфлікту на засіданнях примирних комісій по розгляду колективного трудового спору не отримали більшості голосів, 17.05.2010р, за ініціативи. відділенням НСПП в Хмельницькій області, проведено засідання трудового арбітражу у складі чотирьох арбітрів: М.А. Шафінського, В.С. Любовецького, Є.Л. Яндоли,   Смірнової С.М..
Під час обговорення ситуації, що склалась на підприємстві, наголошено на відсутність ефективного бізнес-плану розвитку аеропорту, незадовільну роботу маркетингової служби щодо пошуку нових потенційних споживачів та розширення бази послуг, не налагоджену систему зв’язків з авіакомпаніями та неефективне управлінні зі сторони власника підприємства (обласної ради) по забезпеченню стабільного функціонування КП „Аеропорт Хмельницький”, відсутність державного програмного цільового фінансування підприємства тощо.
З свого боку, дирекцією підприємства наголошено на постійні пропозиції та неодноразові звернення до обласної ради, як власника підприємства, та до Міністерства транспорту України щодо можливого залучення аеропорту у Чемпіонаті з футболу 2012 року. Зауважено також , що не усі програми та концепції розвитку авіатранспорту України доводились до їх відома.
Незалежним посередником Любовецьким С.М. зверталась увага на один із реальних на сьогодні варіантів виходу аеропорту із кризового стану – налагодження туристичної сітки та авіаційних перельотів у м. Кам’янець-Подільський та посилення взаємодії (за наявності активного втручання обласної ради) із місцевими туристичними агентствами щодо збільшення рейсів з м. Хмельницького до Києва, Львова та інших міст України, а також за кордон. Проте, за словами керівництва підприємства, майже усі авіакомпанії відмовляються співпрацювати із аеропортом, у яких вже давно налагоджена ефективна робота із більш потужними Київським, Львівським та іншими аеропортами. Місцеві туристичні агентства переважно використовують автобусні рейси на Львів та Київ, з аеропортів яких здійснюються перельоти туристів за кордон.
З приводу відсутності авіарейсів по Україні наголошено, що це пов’язано з високими ризиками, які здатні на себе взяти тільки потужні і сильні авіакомпанії України. Місцеві  авіакомпанії не наважуються ризикувати, тому і кількість рейсів, а отже і надходження коштів на рахунок аеропорту, є нерегулярними і збитковими (для прикладу, рейс Хмельницький – Київ проіснувавши лише місяць, виявився збитковим та був закритий). Незважаючи на скрутний стан підприємства, керівником аеропорту на сьогодні забезпечено стовідсоткову готовність підприємства до прийняття  літаків різних видів, забезпечення на високому рівні контролю та супроводу таких відповідними службами.
В межах повноважень, визначених ст.ст. 11,12 Закону України „Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів), Положенням про трудовий арбітраж, затвердженим наказом Національної служби посередництва і примирення № 235 від 18.11.2008 року, Угодою сторін про утворення трудового арбітражу від 15.06.2010р., трудовий арбітраж, обговоривши винесені пропозиції учасників засідання  вирішив:
1. Вважати вимоги найманих працівників КП „Аеропорт Хмельницький” такими, що підлягають задоволенню.
2. Рекомендувати адміністрації КП „Аеропорт Хмельницький” в термін  до 1 серпня 2010 року погасити заборгованість із заробітної плати найманим працівникам в сумі  357,6 тис. грн. (станом на 01.06.2010 року). З метою запобігання виникненню конфліктних ситуацій,  адміністрації комунального підприємства „Аеропорт Хмельницький”  виплачувати поточну заробітну плату в терміни, встановлені чинним законодавством і колективним договором.
3. Рекомендувати Хмельницькій обласній раді (власнику підприємства)  сприяти вирішенню питання щодо виділення коштів із обласного бюджету комунальному підприємству „Аеропорт Хмельницький” на погашення боргів із виплати заробітної плати та забезпечення стабільного фінансового стану підприємства, шляхом збільшення статутного фонду підприємства.
4. Рекомендувати Хмельницькій обласній державній адміністрації, відповідно до вимог п. 1 ст. 13, п. 2 ст. 20 та ст. 28 Закону України „Про місцеві державні адміністрації”, організувати комплексну перевірку додержання чинного законодавства України на підприємстві „Аеропорт Хмельницький” та внести в установленому порядку пропозиції стосовно усунення порушень та шляхів  виходу підприємства із кризового стану та недопущення застосування страйку, як крайнього засобу вирішення колективного трудового спору (конфлікту).
5. Представницькому органу найманих працівників (первинній профспілковій організації КП „Аеропорт Хмельницький”), на період розгляду обласною радою та обласною державною адміністрацією рекомендовано утримуватися від прийняття рішення про застосування страйку, як крайнього засобу вирішення колективного трудового спору (конфлікту).
6. Вважати роботу трудового арбітражу щодо розгляду колективного трудового спору між найманими працівниками та директором комунального підприємства „Аеропорт Хмельницький” закінченою.
7. Рішення трудового арбітражу направити сторонам колективного трудового спору: Хмельницькій обласній раді, Хмельницькій обласній державній адміністрації, Міністерству транспорту та звязку України, відділенню Національної служби посередництва і примирення в Хмельницькій області, Центральному комітету професійної спілки авіапрацівників України.
В Угоді про утворення трудового арбітражу від 17.06.2010 р. між найманими працівниками та директором КП „Аеропорт Хмельницький” відсутня домовленість сторін про обов’язковість для виконання рішення трудового арбітражу, а тому його рішення  має рекомендаційний характер.
Як засвідчила практика, досить важко примирити сторони соціально-трудових відносин, де своє вагоме слово повинні сказати не тільки місцеві органи виконавчої влади, громадськість регіону але і органи державної виконавчої влади.
Час вимагає доцільності розроблення державних програм реконструкції та вдосконалення роботи підприємств авіаційного транспорту, де мають бути передбачені конкретні джерела їх фінансування, залучення інвестицій, цільові дотації, забезпечення оновлення авіаційної техніки та обладнання. За таких умов, на сьогодні наймані працівники КП „Аеропорт „Хмельницький” (серед яких - більшість професіоналів своєї справи),  вчасно отримували б заробітну плату, а не були б змушені вишукувати нові робочі місця та виборювали свої права, вдаючись до судових звернень та акцій протесту.
Категорія: Мої статті | Додав: Ветрик (08.06.2010)
Переглядів: 248 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Copyright MyCorp © 2017
Календар


Статистика

Безкоштовний хостинг uCoz