П`ятниця, 26.05.2017, 16:53

Відділення Національної служби посередництва і примирення в Хмельницькій області



· RSS
Меню сайту
Форма входу
Категорії розділу
Мої статті [289]
Пошук
 Розділи новин
Головна » Статті » Мої статті

Оптимізація системи шкільної освіти – виклик часу
Оптимізація системи шкільної освіти – виклик часу




 
Відділення НСПП в Хмельницькій області
                       
            Напевно ні в кого не викликає сумнівів, що освіта є важливим чинником економічного і духовного прогресу суспільства. Вона виконує соціальне замовлення держави та забезпечує розвиток і самореалізацію кожної особистості в нових суспільно-економічних умовах.
            Програмою економічних реформ на 2010-2014 роки, розробленою Комітетом з економічних реформ при Президентові України на виконання завдання з відновлення економічного зростання й модернізації економіки країни, передбачено реформування системи освіти, її інтеграцію в єдиний європейський освітній простір.
            Урядом затверджено низку надзвичайно важливих для шкільної освіти державних цільових програм: розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року; підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року; розвитку професійно-технічної освіти на 2011-2015 роки; програму впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій „Сто відсотків” тощо.
            Одним із важливих резервів забезпечення доступності та якості освіти є оптимізація мережі загальноосвітніх навчальних закладів, яка проводиться відповідно до Указу Президента України від 30 вересня 2010 року «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в України», кооперація їх з метою більш ефективного використання матеріально-технічних, кадрових, фінансових та управлінських ресурсів.
            Однак, не завжди ці процеси проходять безболісно. Особливо це стосується сільської місцевості, де відбувається постійне скорочення дитячого контингенту у зв'язку з негативною демографічною ситуацією, що зумовлює високу вартість навчання, проблеми в кадровому, матеріально-технічному та навчально-методичному забезпеченні сільських шкіл.        
             Стійке зниження завантаженості сільських шкіл призводить до підвищення вартості утримання учнів в порівнянні з існуючими нормативами. Якщо відповідно до нормативів на одного учня виділяється в середньому порядка 6000 гривень, то собівартість утримання одного учня у загальноосвітній школі I – III ступенів з наповненням до 100 учнів в середньому складає 9-12 тис. гривень, I-II ступенів з наповненням до 40 учнів – 11 -14 тис. грн., I ступеня з наповненням до 10 учнів – 16-18 тис. грн., а наповнюваність класів в сільських школах при цьому втричі менша, ніж в міських.  Зрозуміло, що за таких умов оптимізація є неминучою, доцільною та економічно необхідною.                   
            Проте, проблема модернізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів існує майже у всіх регіонах. Не оминула вона  і  Хмельниччину, де з початку року кількість шкіл скоротилася на 29 одиниць і зараз становить 859. В області закрито 12 шкіл, призупинено діяльність 17 навчальних закладів, реорганізовано з пониженням статусу – 13. Крім цього, в регіоні продовжує працювати 271 малокомплектна школа.
            Всього у новому навчальному 2012-2013 роках в ході оптимізації шкільної освіти заплановано закрити 70 загальноосвітніх навчальних закладів в 20 районах та 1 місті обласного значення, у зв’язку із чим кількість школярів Хмельницької області зменшиться на 2,5 тис і становитиме 129 тис осіб порівняно з попереднім навчальним роком.       
            Проведені відділенням НСПП в Хмельницькій області моніторингові дослідження стану соціально-трудових відносин в педагогічних колективах сільських шкіл та узгоджувальні зустрічі з  представниками місцевої державної влади та органів місцевого самоврядування, головами профспілкових організацій та директорами шкіл засвідчили, що переважна більшість освітян області з розумінням ставляться до оптимізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів.   Проте, не завжди цей процес відбувається прозоро, з вчителями та батьками учнів не проводиться відповідна роз’яснювальна робота, в ряді випадків не враховується думка територіальних громад та педагогів щодо закриття чи тимчасового призупинення роботи сільських шкіл, що призводить до виникнення  різного роду конфліктних ситуацій та загострення соціального напруження в педагогічних колективах.
            До прикладу, відповідно до ст.11 ЗУ «Про загальну середню освіту» та «Положення про порядок створення, реорганізації та ліквідації навчально-виховних закладів» (затв. постановою КМУ від 05.04.94 р. № 228) реорганізація і ліквідація загальноосвітніх навчальних закладів  в сільській місцевості, заснованих на комунальній формі власності, допускається лише за згодою територіальних громад в порядку встановленому чинним законодавством, а працівникам таких закладів та особам, які навчаються в них гарантуються дотримання їх прав і інтересів.
            Незважаючи на це, на початку нового навчального року працівниками відділу освіти Ярмолинецької райдержадміністрації під виглядом оптимізації шкільної освіти району, без участі представників педагогічного колективу школи та громадськості села, були проведені збори батьків учнів Виноградівської ЗОШ I-II ступенів, на яких проінформовано присутніх про кращі умови навчання у школі сусіднього села, внаслідок чого більшість батьків відправили туди своїх дітей на навчання, а начальником районного відділу освіти Дронгом О.М. був поспіхом виданий наказ про скорочення штату працівників Виноградівської школи. При цьому згоди на закриття школи під час навчального процесу Виноградівська сільська рада не надавала. Зазначені порушення створили атмосферу напруги і невизначеності серед педагогів, учнів та їх батьків, що не сприяло формуванню позитивного іміджу місцевої влади та могло призвести до конфлікту сторін.
            Задля запобігання виникненню колективних трудових спорів в галузі освіти, начальником відділення НСПП в Хмельницькій області Тетяною Бабич прийнято рішення про посилення моніторингових досліджень стану соціально-трудових відносин в педагогічних колективах загальноосвітніх навчальних закладів, які підлягають закриттю в ході реформування системи освіти області.  

 

Категорія: Мої статті | Додав: Ветрик (18.10.2012)
Переглядів: 693 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Copyright MyCorp © 2017
Календар


Статистика

Безкоштовний хостинг uCoz